Nieuws

Symposium huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders

Symposium huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders

Op 5 maart 2019 vindt het middagsymposium plaats over het onderwerp Huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders.
Een jong kind (0-6) dat opgroeit in een omgeving waarin geweld aan de orde is, wordt getekend voor de rest van zijn leven. De impact hiervan is niet altijd zichtbaar. Het is belangrijk tijdig de juiste signalen op te merken. Dat kan alleen met de ouders samen; door:
– te achterhalen wat er achter de voordeur gebeurt;
– hun gedrag om te buigen naar goed ouderschap.

De centrale vraag tijdens dit symposium is: Hoe kun je als professional eerder de juiste signalen opmerken en adequaat helpen het geweld binnen het gezin samen te stoppen?

De doelgroep van het symposium zijn de professionals die werken met kwetsbare gezinnen, zoals hulpverleners binnen gezinnen, wijkteams, sociale teams, vaktherapeuten, pedagogisch medewerkers, etc. De handvatten die worden aangereikt bieden kunnen ook houvast bieden voor consulenten Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen.

KlasseContact in de Kuip tijdens wedstrijd Nederland – Frankrijk

KlasseContact in de Kuip tijdens wedstrijd Nederland – Frankrijk

Op vrijdag 16 november gingen 2 schoolklassen naar de Kuip in Rotterdam om de wedstrijd Nederland - Frankrijk bij te wonen. Zij waren uitgenodigd door 2 KlasseContact-leerlingen uit hun eigen klas. In het stadion werden de leerlingen ontvangen door Dirk Kuyt. Gijs en...

Interventies op school voor leerlingen met NAH

Interventies op school voor leerlingen met NAH

Wanneer op basis van onderzoek en een medische verklaring kan worden aangetoond dat er bij een leerling sprake is van Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) kan de school een aantal praktische maatregelen nemen die het naar school gaan van de leerling soepeler doen...

Een ‘warme’ overstap van VO naar HO

Een ‘warme’ overstap van VO naar HO

Voor leerlingen met een functiebeperking is een soepele overgang van het VO naar het MBO of het HBO niet vanzelfsprekend. Hier valt nog wel wat te verbeteren op het gebied van passend onderwijs, zegt onderzoeker Karien Coppens (CINOP/Expertisecentrum handicap +...

Ziezonbrochure: Een zieke leerling in de klas, en dan?

Ziezonbrochure: Een zieke leerling in de klas, en dan?

In heel Nederland zijn consulenten onderwijsondersteuning Zieke leerlingen (OZL) werkzaam. Zij werken binnen de Universitair Medische Centra en vanuit regionale onderwijsadviesbureaus samen aan goed onderwijs voor zieke leerlingen. De ondersteuning door de consulenten...

Zorg organiseren voor kind met chronische aandoening

Zorg organiseren voor kind met chronische aandoening

Via de website van Vilans is vandaag een reflectietool online gegaan voor het organiseren van integrale zorg voor een chronisch ziek kind en het gezin. Deze tool is ontwikkeld samen met het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en is een hulpmiddel voor professionals om de...

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

Informatie en advies Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is schade aan je hersenen die na de geboorte ontstaan is. Bij kinderen ontstaat NAH meestal door geweld van buitenaf, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk, een val, of een klap tegen het hoofd. Maar ook kan...

Eetstoornis

Eetstoornis

Informatie en advies voor leraren Wanneer eten een probleem wordt bij een leerling kan dit grote gevolgen hebben voor het psychisch en lichamelijk welbevinden. De ontwikkeling van de leerling kan in het gedrang komen. Een eetstoornis is een psychische aandoening...

Obesitas

Obesitas

Informatie en advies voor leraren Obesitas is een term voor ernstig overgewicht. Het wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als volgt gedefinieerd: Een chronische ziekte, waarbij een zodanige overmatige vetstapeling in het lichaam bestaat, dat dit aanleiding...

OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem

OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem

Het werk van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) is iedere dag anders. Soms heb je te maken met vragen van een school over een kleuter die nierfalen heeft, de andere keer zit je met een zieke tiener aan tafel om zijn leerplan door te spreken....

De rol van de IB-er bij zieke leerlingen

De rol van de IB-er bij zieke leerlingen

Soms komt een (chronisch, lichamelijk) zieke leerling een periode niet op school of nauwelijks naar school. In dit artikel wordt besproken hoe de school er voor kan zorgen dat de leerling in verbinding blijft met school, het aanbod zo veel mogelijk kan blijven volgen...

Regelhulp: wegwijzer naar zorg en ondersteuning

Regelhulp: wegwijzer naar zorg en ondersteuning

Het regelen van hulp, zorg of ondersteuning kan soms lastig zijn. Weet u niet goed waar u moet zijn of wat er mogelijk is? De website Regelhulp helpt u op weg. Of het nu gaat om zorg voor uzelf, voor uw gezin of voor iemand anders. Regelhulp helpt u bij...

Psoriasispatiënten Nederland : Spots

Psoriasispatiënten Nederland : Spots

SPOTS is het platform voor jongeren met Psoriasis en Artritis psoriatica. SPOTS (Engels voor Plekken) staat voor psoriasis plekken, SPOTS is de plek waar we jongeren met psoriasis en/of artritis psoriatica aandacht geven. Momenteel nog in de...

Fitkids

Fitkids

Fitkids is een fitness- en oefenprogramma opgezet door Stichting Fitkids voor kinderen van zes tot achttien jaar met een chronische ziekte, beperking of langdurige aandoening. De kinderen trainen en bewegen gedurende een half jaar tot een jaar onder...

Ruim 1.100 kinderen ondanks ziekte toch in de klas

Ruim 1.100 kinderen ondanks ziekte toch in de klas

2017 recordjaar voor KlasseContact Het afgelopen jaar waren ruim 1.100 kinderen, ondanks langdurige ziekte, toch ‘aanwezig’ in de klas dankzij KlasseContact. Nog nooit volgden zo veel kinderen op afstand lessen via de KPN Klasgenoot, een videoverbinding waardoor je...

Zorgen over, zorgen voor: de leerling met een zieke broer of zus – deel 2

Zorgen over, zorgen voor: de leerling met een zieke broer of zus – deel 2

Wanneer een kind chronisch ziek is, raakt dit alle gezinsleden. Door de ziekte ontstaan er zorgen en gaat er veel aandacht naar het zieke kind. Broers en zussen van een ziek kind krijgen vaak een andere positie en rol in het gezin en kunnen specifieke problemen ervaren. School is voor hen een vertrouwde omgeving die structuur en veiligheid biedt.