Nieuws
Tips voor docenten bij de terugkeer op school (VO) van een leerling met een eetstoornis
Wat doe je als docent op het moment dat een leerling met een eetstoornis terugkeert op school? En wat kun je beter niet zeggen of doen? Consulenten OZL hebben een document opgesteld met een aantal handige tips voor docenten.
Symposium huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders
Op 5 maart 2019 vindt het middagsymposium plaats over het onderwerp Huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders.
Een jong kind (0-6) dat opgroeit in een omgeving waarin geweld aan de orde is, wordt getekend voor de rest van zijn leven. De impact hiervan is niet altijd zichtbaar. Het is belangrijk tijdig de juiste signalen op te merken. Dat kan alleen met de ouders samen; door:
– te achterhalen wat er achter de voordeur gebeurt;
– hun gedrag om te buigen naar goed ouderschap.
De centrale vraag tijdens dit symposium is: Hoe kun je als professional eerder de juiste signalen opmerken en adequaat helpen het geweld binnen het gezin samen te stoppen?
De doelgroep van het symposium zijn de professionals die werken met kwetsbare gezinnen, zoals hulpverleners binnen gezinnen, wijkteams, sociale teams, vaktherapeuten, pedagogisch medewerkers, etc. De handvatten die worden aangereikt bieden kunnen ook houvast bieden voor consulenten Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen.
Reclame maken voor jezelf – workshops voor jongeren met ernstige hoofdpijn
Ben je tussen de 7-25 jaar en wil je meer aandacht voor ernstige hoofdpijn op je (basis)school, op je stageadres, op je werk of bij andere instanties. Geef je dan op voor deze leuke workshop en wordt ambassadeur van de werkgroep jongeren van Hoofdpijnnet...
KlasseContact in de Kuip tijdens wedstrijd Nederland – Frankrijk
Op vrijdag 16 november gingen 2 schoolklassen naar de Kuip in Rotterdam om de wedstrijd Nederland - Frankrijk bij te wonen. Zij waren uitgenodigd door 2 KlasseContact-leerlingen uit hun eigen klas. In het stadion werden de leerlingen ontvangen door Dirk Kuyt. Gijs en...
Interventies op school voor leerlingen met NAH
Wanneer op basis van onderzoek en een medische verklaring kan worden aangetoond dat er bij een leerling sprake is van Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) kan de school een aantal praktische maatregelen nemen die het naar school gaan van de leerling soepeler doen...
Een ‘warme’ overstap van VO naar HO
Voor leerlingen met een functiebeperking is een soepele overgang van het VO naar het MBO of het HBO niet vanzelfsprekend. Hier valt nog wel wat te verbeteren op het gebied van passend onderwijs, zegt onderzoeker Karien Coppens (CINOP/Expertisecentrum handicap +...
Ziezonbrochure: Een zieke leerling in de klas, en dan?
In heel Nederland zijn consulenten onderwijsondersteuning Zieke leerlingen (OZL) werkzaam. Zij werken binnen de Universitair Medische Centra en vanuit regionale onderwijsadviesbureaus samen aan goed onderwijs voor zieke leerlingen. De ondersteuning door de consulenten...
Zorgen over, zorgen voor: de leerling met een chronische of langdurige ziekte – deel 1
Doel van dit boekje is om docenten en leerkrachten te informeren over het onderwijs aan een leerling met een chronische aandoening of langdurige ziekte. Deze uitgave is samengesteld voor u, leraar in het basis- , voortgezet- of middelbaar beroepsonderwijs, die...
Zorg organiseren voor kind met chronische aandoening
Via de website van Vilans is vandaag een reflectietool online gegaan voor het organiseren van integrale zorg voor een chronisch ziek kind en het gezin. Deze tool is ontwikkeld samen met het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en is een hulpmiddel voor professionals om de...
Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
Informatie en advies Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is schade aan je hersenen die na de geboorte ontstaan is. Bij kinderen ontstaat NAH meestal door geweld van buitenaf, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk, een val, of een klap tegen het hoofd. Maar ook kan...
Eetstoornis
Informatie en advies voor leraren Wanneer eten een probleem wordt bij een leerling kan dit grote gevolgen hebben voor het psychisch en lichamelijk welbevinden. De ontwikkeling van de leerling kan in het gedrang komen. Een eetstoornis is een psychische aandoening...
Hoe begeleid je vo-leerlingen met een ondersteuningsbehoefte bij de overstap naar het ho?
In de Nieuwsflits juli van Handicap en studie expertisecentrum aandacht voor de verbetering van de doorgaande onderwijs- en ondersteuningslijn voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte die de stap naar het hoger onderwijs gaan maken: "Een doorgaande onderwijs- en...
Motie m.b.t. minder vrijblijvendheid diabeteszorg op school unaniem aangenomen in Tweede kamer
De Tweede Kamer heeft op 5 juli 2018 unaniem de motie aangenomen naar aanleiding van de petitie van Stichting Zorgeloos met Diabetes naar School. Lees hier meer over de inhoud van de motie en hoe dit een grote stap is in de richting naar minder vrijblijvendheid bij...
Obesitas
Informatie en advies voor leraren Obesitas is een term voor ernstig overgewicht. Het wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als volgt gedefinieerd: Een chronische ziekte, waarbij een zodanige overmatige vetstapeling in het lichaam bestaat, dat dit aanleiding...
OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem
Het werk van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) is iedere dag anders. Soms heb je te maken met vragen van een school over een kleuter die nierfalen heeft, de andere keer zit je met een zieke tiener aan tafel om zijn leerplan door te spreken....
Consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerling (OZL) begeleidt leerling Iris naar contact met haar klas
Wanneer een zieke leerling een periode niet naar school kan gaan, is het mogelijk om digitaal onderwijs aan te vragen. De consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) vraagt, na overleg met school, leerling en ouder, KlasseContact aan, en begeleidt hen...
De rol van de IB-er bij zieke leerlingen
Soms komt een (chronisch, lichamelijk) zieke leerling een periode niet op school of nauwelijks naar school. In dit artikel wordt besproken hoe de school er voor kan zorgen dat de leerling in verbinding blijft met school, het aanbod zo veel mogelijk kan blijven volgen...
Regelhulp: wegwijzer naar zorg en ondersteuning
Het regelen van hulp, zorg of ondersteuning kan soms lastig zijn. Weet u niet goed waar u moet zijn of wat er mogelijk is? De website Regelhulp helpt u op weg. Of het nu gaat om zorg voor uzelf, voor uw gezin of voor iemand anders. Regelhulp helpt u bij...
Platform Onderwijs dat Past! voor leerlingen met een chronische aandoening
Op 1 maart is de website www.onderwijs-dat-past.nl live gegaan. Onderwijs dat past! is een online platform voor jongeren tussen de 10 en 16 jaar met (en zonder) een chronische aandoening. Jongeren kunnen hier hun schoolervaringen met elkaar delen en tips uitwisselen...
Psoriasispatiënten Nederland : Spots
SPOTS is het platform voor jongeren met Psoriasis en Artritis psoriatica. SPOTS (Engels voor Plekken) staat voor psoriasis plekken, SPOTS is de plek waar we jongeren met psoriasis en/of artritis psoriatica aandacht geven. Momenteel nog in de...
Fitkids
Fitkids is een fitness- en oefenprogramma opgezet door Stichting Fitkids voor kinderen van zes tot achttien jaar met een chronische ziekte, beperking of langdurige aandoening. De kinderen trainen en bewegen gedurende een half jaar tot een jaar onder...
Ruim 1.100 kinderen ondanks ziekte toch in de klas
2017 recordjaar voor KlasseContact Het afgelopen jaar waren ruim 1.100 kinderen, ondanks langdurige ziekte, toch ‘aanwezig’ in de klas dankzij KlasseContact. Nog nooit volgden zo veel kinderen op afstand lessen via de KPN Klasgenoot, een videoverbinding waardoor je...
Zorgen over, zorgen voor: de leerling met een zieke broer of zus – deel 2
Wanneer een kind chronisch ziek is, raakt dit alle gezinsleden. Door de ziekte ontstaan er zorgen en gaat er veel aandacht naar het zieke kind. Broers en zussen van een ziek kind krijgen vaak een andere positie en rol in het gezin en kunnen specifieke problemen ervaren. School is voor hen een vertrouwde omgeving die structuur en veiligheid biedt.
Zorgen over, zorgen voor: het onderwijs van uw zieke kind en zijn broer of zus – deel 3
Zieke leerlingen zijn niet altijd in staat optimaal te profiteren van het reguliere onderwijsaanbod. Dit boekje levert een bijdrage aan een schoolloopbaan voor zieke leerlingen met zo min mogelijk onderbrekingen.