Gevolgen van ziek zijn

Ziek zijn brengt gevolgen met zich mee. Van kleine ongemakken tot levensgrote problemen. We onderscheiden fysieke gevolgen, medische aspecten van ziek zijn, sociale en emotionele implicaties. Op elk van deze vier aspecten brengen we informatie, adviezen en tips in kaart.

Fysieke aspecten

Echt aanwezig zijn in de klas is niet altijd mogelijk, regelmatig moet verzuimd worden en nu en dan is specifiek leerlingvervoer noodzakelijk om van en naar school te reizen. Een aangepast lesprogramma of les aan huis kan uitkomst bieden.
Lees verder..

Sociale aspecten

Kinderen die lange tijd niet naar school kunnen, missen vaak het contact met leeftijdgenoten. Het is belangrijk om de leerling te laten merken dat hij nog steeds deel uitmaakt van de klas. Er zijn veel manieren om de betrokkenheid van de klas te tonen. Omdat de leerkracht of docent zowel de zieke leerling als zijn klasgenoten kent, kan deze hierin een stimulerende rol spelen.
Lees verder..

Medische aspecten

Chronisch zieke leerlingen krijgen soms medicijnen voorgeschreven die onder schooltijd moeten worden ingenomen. Bij sommige leerlingen moeten er tijdens de schooldag medische handelingen plaatsvinden.
Lees verder..

Sociaal-emotionele aspecten

De emotionele ontwikkeling van een ziek kind verloopt anders dan die van andere kinderen, omdat de ziekte hem angstig, ongeduldig, boos of depressief kan maken. Kinderen met een chronische aandoening worden zo al vroeg geconfronteerd met pijn en verdriet die de meeste leeftijdsgenootjes bespaard blijven. De ziekte kan deze leerling vroeg wijs en minder onbevangen maken.
Lees verder..

Ziek zijn en staatsexamen doen

Ziek zijn en staatsexamen doen

Hoe werkt staatsexamen doen? Zieke leerlingen zijn minder belastbaar en kunnen niet altijd hun einddiploma halen via de reguliere school. Dan is staatsexamen doen een oplossing. Consulent OZL Lucelle Verloop legt uit.

Medisch handelen op de basisschool

Medisch handelen op de basisschool

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs kunnen scholen vaker te maken krijgen met de vraag om medische handelingen te verrichten bij leerlingen met een (chronische) lichamelijke ziekte. Schoolmedewerkers blijken vaak vragen te hebben over hoe dit te regelen....