Gevolgen van ziek zijn

Ziek zijn brengt gevolgen met zich mee. Van kleine ongemakken tot levensgrote problemen. We onderscheiden fysieke gevolgen, medische aspecten van ziek zijn, sociale en emotionele implicaties. Op elk van deze vier aspecten brengen we informatie, adviezen en tips in kaart.

Fysieke aspecten

Echt aanwezig zijn in de klas is niet altijd mogelijk, regelmatig moet verzuimd worden en nu en dan is specifiek leerlingvervoer noodzakelijk om van en naar school te reizen. Een aangepast lesprogramma of les aan huis kan uitkomst bieden.
Lees verder..

Sociale aspecten

Kinderen die lange tijd niet naar school kunnen, missen vaak het contact met leeftijdgenoten. Het is belangrijk om de leerling te laten merken dat hij nog steeds deel uitmaakt van de klas. Er zijn veel manieren om de betrokkenheid van de klas te tonen. Omdat de leerkracht of docent zowel de zieke leerling als zijn klasgenoten kent, kan deze hierin een stimulerende rol spelen.
Lees verder..

Medische aspecten

Chronisch zieke leerlingen krijgen soms medicijnen voorgeschreven die onder schooltijd moeten worden ingenomen. Bij sommige leerlingen moeten er tijdens de schooldag medische handelingen plaatsvinden.
Lees verder..

Sociaal-emotionele aspecten

De emotionele ontwikkeling van een ziek kind verloopt anders dan die van andere kinderen, omdat de ziekte hem angstig, ongeduldig, boos of depressief kan maken. Kinderen met een chronische aandoening worden zo al vroeg geconfronteerd met pijn en verdriet die de meeste leeftijdsgenootjes bespaard blijven. De ziekte kan deze leerling vroeg wijs en minder onbevangen maken.
Lees verder..

Symposium huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders

Op 5 maart 2019 vindt het middagsymposium plaats over het onderwerp Huiselijk geweld: hulp aan kinderen en hun ouders.
Een jong kind (0-6) dat opgroeit in een omgeving waarin geweld aan de orde is, wordt getekend voor de rest van zijn leven. De impact hiervan is niet altijd zichtbaar. Het is belangrijk tijdig de juiste signalen op te merken. Dat kan alleen met de ouders samen; door:
– te achterhalen wat er achter de voordeur gebeurt;
– hun gedrag om te buigen naar goed ouderschap.

De centrale vraag tijdens dit symposium is: Hoe kun je als professional eerder de juiste signalen opmerken en adequaat helpen het geweld binnen het gezin samen te stoppen?

De doelgroep van het symposium zijn de professionals die werken met kwetsbare gezinnen, zoals hulpverleners binnen gezinnen, wijkteams, sociale teams, vaktherapeuten, pedagogisch medewerkers, etc. De handvatten die worden aangereikt bieden kunnen ook houvast bieden voor consulenten Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen.

KlasseContact in de Kuip tijdens wedstrijd Nederland – Frankrijk

Op vrijdag 16 november gingen 2 schoolklassen naar de Kuip in Rotterdam om de wedstrijd Nederland - Frankrijk bij te wonen. Zij waren uitgenodigd door 2 KlasseContact-leerlingen uit hun eigen klas. In het stadion werden de leerlingen ontvangen door Dirk Kuyt. Gijs en...