‘Communicatietoolkid’ helpt professionals met jongeren in gesprek te gaan over hun gezondheid

Communicatietoolkid is een aanrader voor iedereen die met jongeren werkt en praat over hun (mentale) gezondheid. Het is lang niet altijd makkelijk de juiste taal te vinden voor bijvoorbeeld aanhoudende lichamelijke klachten. Deze ‘toolkid’ biedt hulp om op een praktische, inspirerende en originele manier met jongeren in gesprek te gaan.

 

Voor wie

Jongeren tussen 10 en 21 jaar vinden het soms lastig om taal te vinden voor hun lichamelijke en/of mentale klachten. We weten dat taal ertoe doet. Vanuit onderzoek is gebleken dat goede communicatie essentieel is voor een goede begeleiding. Communicatietoolkid helpt professionals met jongeren in gesprek te gaan over hun (mentale) gezondheid. Er worden naast een theoretisch kader veel praktische tools gegeven om jongeren te prikkelen en te activeren zelf aan de slag te gaan. Deze tools helpen jongeren na te denken over wat voor hen belangrijk is en wat ze kunnen doen om zich beter te voelen.

 

Door wie

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van ‘Positieve Gezondheid’ (Machteld Huber 2012). ‘Gezondheid wordt hierbij gezien als het vermogen om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en daarbij zo veel mogelijk zelf regie te voeren.’ Het is geschreven door Esther van den Hul-Bredewout en Linda Goldsteen-Pierik. Zij werken al jaren samen als ambulant begeleiders vanuit het regionaal expertisecentrum de Twijn in Zwolle. Zij hebben veel expertise op het gebied van ALK (aanhoudende lichamelijke klachten voorheen SOLK genoemd). Tijdens het geven van trainingen (Re-Fit) hadden zij de unieke kans om te ervaren wat werkt in de communicatie met jongeren. Jongeren hebben zelf een actief aandeel gehad in deze communicatietoolkid.

 

‘Communicatietoolkid’ helpt professionals met jongeren in gesprek te gaan over hun gezondheid