OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem

Het werk van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) is iedere dag anders. Soms heb je te maken met vragen van een school over een kleuter die nierfalen heeft, de andere keer zit je met een zieke tiener aan tafel om zijn leerplan door te spreken. Een tijdje geleden mochten we Sem (nu 15) begeleiden in de overgang naar de middelbare school, middenin een roerige zomer. Consulent OZL Dorry Sleutels van Marant vertelt.

Dorry: “Sem werd ernstig ziek toen ze in groep acht zat. Ze bleek leukemie te hebben; een heftige diagnose voor zo’n jonge meid. Ze kon niet meer naar school en ook de overgang naar de middelbare school was even onzeker. In de zomervakantie zou Sem namelijk een stamceltransplantatie moeten ondergaan. Omdat Sem in die periode veel in het ziekenhuis lag, vroeg de school van Sem aan mij (en ook een collega-consulent OZL van het ziekenhuis) om mee te denken over het antwoord op de vraag: Wat is voor Sem nu passend onderwijs in de laatste fase van groep 8?

Omdat Sem graag de lessen wilde blijven volgen en contact met haar klasgenoten wilde hebben tijdens haar opname in het ziekenhuis, hebben we besloten om KlasseContact in te zetten. Het apparaat zou ook na de zomervakantie, als Sem fit genoeg zou zijn om aan de middelbare school te beginnen, ingezet kunnen worden op het voortgezet onderwijs.”

Eindmusical vanuit bed

Voor de zomervakantie kon Sem via KlasseContact de eindmusical van haar klas zien in het ziekenhuis. Daarna werd ze behandeld. De stamceltransplantatie verliep gelukkig goed. Zo goed, dat Sem na de zomervakantie graag op haar nieuwe middelbare school wilde beginnen. Dat vergde natuurlijk wel wat aanpassingen, want ze zou in eerste instantie niet fysiek naar school toe kunnen vanwege haar conditie. Dorry: “De middelbare school heeft toen aan mij gevraagd om mee te denken over het passend maken van het onderwijs aan Sem. Het was daarbij handig dat ik via de basisschool al bij Sem betrokken was.”

Buddy’s

Dorry: “Samen met Sem besloten we dat ze een paar buddy’s zou krijgen. Deze buddy’s waren verantwoordelijk voor het verplaatsen van KlasseContact naar de verschillende lokalen. Ook kwamen deze buddy’s naar het huis van Sem om samen huiswerk te maken. Ook de mentor kwam regelmatig naar Sem toe. Sem kon (via KlasseContact) de lessen volgen, maar ook samen met haar klasgenoten aan opdrachten werken. De toetsen kon Sem ook thuis maken. De mentor hield, samen met de zorgcoördinator, de voortgang van Sem goed in de gaten. Ook werd het energieniveau en de belasting van Sem gemonitord. Zo konden we wekelijks het schoolwerk doseren.”
Bodyguards

Gelukkig ging Sem goed vooruit. Na een half jaar kon ze weer naar school en kon ze eindelijk al haar klasgenoten en docenten in het echt ontmoeten. Haar buddy’s bleven nog even dicht in haar buurt: ze werden haar bodyguards, droegen haar tas en zorgden ervoor dat ze de ruimte kreeg die ze nodig had. Dorry: “Dat deze aanpak heeft gewerkt bleek wel uit het feit dat Sem in de zomer gewoon over ging naar de tweede klas. Wat was ik trots op het harde werken en het doorzettingsvermogen van Sem!”
Ontroerende film

Sem is ook te zien in de jubileumfilm van KPN Mooiste Contact Fonds. Je ziet hoe ze vanaf de bank tóch de lessen kan volgen. Bekijk de ontroerende film hieronder.

OZL: Wiskunde vanaf de bank met Sem