Gevolgen van ziek zijn

Ziek zijn brengt gevolgen met zich mee. Van kleine ongemakken tot levensgrote problemen. We onderscheiden fysieke gevolgen, medische aspecten van ziek zijn, sociale en emotionele implicaties. Op elk van deze vier aspecten brengen we informatie, adviezen en tips in kaart.

Fysieke aspecten

Echt aanwezig zijn in de klas is niet altijd mogelijk, regelmatig moet verzuimd worden en nu en dan is specifiek leerlingvervoer noodzakelijk om van en naar school te reizen. Een aangepast lesprogramma of les aan huis kan uitkomst bieden.
Lees verder..

Sociale aspecten

Kinderen die lange tijd niet naar school kunnen, missen vaak het contact met leeftijdgenoten. Het is belangrijk om de leerling te laten merken dat hij nog steeds deel uitmaakt van de klas. Er zijn veel manieren om de betrokkenheid van de klas te tonen. Omdat de leerkracht of docent zowel de zieke leerling als zijn klasgenoten kent, kan deze hierin een stimulerende rol spelen.
Lees verder..

Medische aspecten

Chronisch zieke leerlingen krijgen soms medicijnen voorgeschreven die onder schooltijd moeten worden ingenomen. Bij sommige leerlingen moeten er tijdens de schooldag medische handelingen plaatsvinden.
Lees verder..

Sociaal-emotionele aspecten

De emotionele ontwikkeling van een ziek kind verloopt anders dan die van andere kinderen, omdat de ziekte hem angstig, ongeduldig, boos of depressief kan maken. Kinderen met een chronische aandoening worden zo al vroeg geconfronteerd met pijn en verdriet die de meeste leeftijdsgenootjes bespaard blijven. De ziekte kan deze leerling vroeg wijs en minder onbevangen maken.
Lees verder..

Vooraankondiging mini symposium Verzuim: Wie maakt het verschil?!

Op woensdag 28 november organiseert OZL Midden- en Zuid-Brabant in samenwerking met GGD Brabant Zuid-Oost en Mytylschool Eindhoven het minisymposium Verzuim: Wie maakt het verschil?!.  Het symposium is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met Zorg, Onderwijs en...