Artikel: Onderwijs voor zieke leerlingen

Elke school kent leerlingen die acuut, ernstig of langdurig ziek zijn. Na de eerste emotie en bezorgdheid komen er vragen over voortzetting van het onderwijs. Wat mogen we van een zieke leerling verwachten? Hoe houden we hem betrokken bij de klas? Het lijkt tegenstrijdig om aan onderwijs te denken wanneer een leerling ernstig ziek is, maar voor deze groep kinderen en jongeren speelt onderwijs een essentiële rol.

De school is de link met het leven van voor de ziekte. Onderwijs doet een beroep op de ‘gezonde’ kant van de leerling en kan zelfs het genezingsproces ondersteunen. Het stelt eisen, geeft zelfvertrouwen, biedt houvast en daarmee een hoopvol toekomstperspectief. Zieke leerlingen raken minder snel achterop en -minstens zo belangrijk- onderwijs biedt weer het normale contact met docenten en vrienden.

Het artikel is geschreven door Miek Hoogbergen en Jooske Cox.

Onderwijs voor zieke leerlingen

Print Friendly, PDF & Email